Matkamuistoja Saimaan rannalta

Heräsin tänä vuonna aivan liian myöhään kesäloman ajankohtaan ja siihen kuinka sitä sitten oikein vietetään. Lähempänä lomaa aloin katselemaan vaihtoehtoja ja hotelliöiden hintoja Suomessa ja totesin, että tämä perhe varmaan viettää koko lomansa neljän seinän sisällä kotioloissa. Lomabudjetti kun ei järin suuri kuitenkaan ollut. Lapsillamme ei ole myöskään passeja, joten ulkomaille lähtö oli poissuljettu.

Itse en muutenkaan niin välitä matkustelusta, että kotimaan matkailu sopii itselleni vallan mainiosti. Niitä kotimaan vaihtoehtoja tuli siis muutamina päivänä katsasteltua, kunnes jossain kohtaa törmäsin Imatran Kylpylään. Seutu oli entuudestaan tuttua, koska vietimme siellä erään kesälomaviikon myös kolmisen vuotta sitten, joten lähdin tarkastelemaan lomailu mahdollisuuksia kylpylässä. Imatran Kylpylä tarjosi ihan perinteisiä hotellihuoneita, mutta myös huoneistoja, joissa täysin varustellut keittiöt. Tämä oli iso etu, sillä ruoka olisi mahdollista valmistaa päivittäin itse, eikä tarvitsisi välttämättä syödä useana päivänä ravintoloissa, mikä kuitenkin kasvattaa loman hintaa melkoisesti.

Varasinkin meille sitten neljä yötä kylpylästä kahden makuuhuoneen huoneistossa. Hinta oli mielestäni enemmän kuin kohtuullinen, kun hintaan sisältyivät aamiaiset sekä lisäksi tunnin ilmainen keilavuoro ja risteilyliput sisävesiristeilylle.

Viime viikko vierähti siis Imatralla Saimaan rannalla ja itselleni jäi lomasta ja Imatran Kylpylästä oikein hyvä fiilis. Samoihin maisemiin voisin ihan hyvin palata uudelleenkin.

Huoneisto oli varsin siisti ja riittävä meidän perheelle. Parvekkeelta oli näkymä suoraan Saimaalle ja ilohan sitä oli katsoa heti aamulla auringon ensisäteiden lämmittäessä kasvoja. Kylpylän pihalta lähti hyvät lenkkipolut moneen suuntaan ja itse kävinkin aamuisin lenkillä muun perheen vielä nukkuessa. Salikin tuli testattua parina aamuna ja oli ihan riittävä näin matkalaiselle.

Kylpylässä tuli oltua joka päivä. Erityisesti meidän lapset nauttivat uimisesta ja leikkimisestä altailla. Oma suosikkini oli pieni ja matala yorokobi-allas, jossa vesi oli 38 asteista. Siellä oli ihana käydä välillä lämmittelemässä. Tosin muissakin altaissa vesi oli mielestäni riittävän lämmintä ja sisäilma myös. Yleensä olen kylpylöissä aivan jäässä, koska vesi ja ilma ovat varsin viileitä. Kylpylään pääsi huoneistoistakin sisäkautta, joten uikkarit huoneessa päälle ja kylpytakit päällä allasosastolle... miten helppoa ja vaivatonta.

Uiminen vei siis muutamia tunteja päivistä, mutta ehdimme me muutakin. Käytimme toki hyödyksi ilmaisen keilavuoron ja meidän lapsethan innostuivat niin, että piti mennä seuraavana päivänä uudestaan keilaamaan. Keilahallikin sijaitsi siis kylpylän yhteydessä ja iltaisin siellä olisi ollut mahdollisuus myös hohtokeilaukseen, mutta käytimme hyödyksi aikaisempia vuoroja, jotka olivat ihan normaaleita. Keilahallin yhteydessä oli myös lasten leikkihuone ja pelikoneita, joiden parissa meidän lapset olisivat varmaan viihtyneet tuntitolkulla. Ulkoa löytyi lapsille kiipeilyteline ja keinut. Siellä ehdimme hetken auringon paistaessa leikkimään.

Leikkimässä kävimme myös Imatran keskustassa samalla kun kävimme ihailemassa koskea ja Imatran Valtionhotellia. Kosken kuohuja emme valitettavasti tänä kesänä päässeet näkemään korjaustöiden vuoksi, mutta varsin vaikuttavalta kosken partaalla näyttää muutenkin.

Keskustassa täytyi pyörähtää myös paikallisissa kahviloissa ja Cafe Nisse hurmasi ainakin minut. Ihana pienehkö kahvila, josta sai hieman erikoisempiakin herkkuja. Suosittelen käymään jos Imatralla vierailette.

Toisen suosituksen annan Ravintola Nuotalle, joka sijaitseen Saimaan rannalla/satamassa Imatran Kylpylän alla. Ravintolan huomasin vasta, kun viimeisenä iltana lähdimme Saimaan risteilylle. Risteily oli varsin onnistunut. Kahden tunnin risteily läheiselle saarelle ja takaisin oli oikein ihana ja ilmakin suosi juuri silloin. Laivalla ajauduimme juttusiin perheen kanssa, joka olikin samoilta suunnilta kuin me. He niin kuin me päädyimme risteilyn jälkeen Nuottaan syömään, joten ilta tuli vietettyä varsin hauskoissa merkeissä lasten leikkiessä keskenään. Ravintola olisi mielestäni mennyt kiinni jo klo 22, mutta siinä me vielä istuimme kymmenen jälkeen terassilla mukavan ravintoloitsijan sytytellessä lämmittimiä päälle. Ruokakin oli varsin hyvää ja melkein tuli harmitus, että huomasi paikan vasta viimeisenä iltana. Siinä sitten kömmittiin yhdentoista aikaan huoneisiin ja juuri ja juuri saimme meidän lapsille vaihdettua yökkärit päälle, kun uni jo tuli silmään. Loman lopetus oli siis mitä parhain ja kaikesta jäi erityisen hyvä mieli.

Ainoa miinus meidän perheeltä tuli ainoastaan aamupalasta, joka oli aika tavanomainen, vaikkakin kaikki oleellinen löytyi ja mahan sai täyteen joka aamu. Mies olisi ollut onnellinen hedelmäsalaatista ja rahkasta.

Jos siis suuntaat Imatralle lomailemaan niin kannattaa kurkata Imatran Kylpylän vaihtoehdot. Allasosastoa laajennetaan ja valmista pitäisi olla ensi kesänä, joten jotain uuttakin siis luvassa. Läheltä löytyy myös Holiday Clubin Saimaan kylpylä, jonka yhteydessä on mm. AngryBirds sisäleikkipuisto, jossa myös yhtenä sateisena päivänä kävimme. Väliin jäi tällä kertaa itse Saimaan kylpylä ja Atreenalin seikkailupuisto, jossa edellisellä reissulla kävimme.