Tähtenä Pariisissa

Taidan vieläkin leijailla hieman pilvilinnoissa, nimittäin viime viikon matkani Pariisiin oli todella upea. Jos minun pitäisi kuvata kaikkea yhdellä sanalla, olisi se WAU!

Kolmeen päivään mahtui upeita hetkiä ja kokemuksia sekä hurjasti kotiinviemisiä. Kaikkea en saa millään kirjoittamalla ja kuvilla välitettyä teille, mutta yritän tiivistetysti kertoa suurimman osan matkasta.

Lensin maanantaina Kööpenhaminaan, jossa tarkoituksena oli kokoontua yhteen porukkaan, jotta voisimme matkata yhdessä tiistaina Pariisiin. Porukalla tarkoitan nyt kaikkia meitä voittajia eli minun lisäkseni paikalle saapuivat voittajat Tanskasta, Ruotsista, Norjasta ja Liettuasta. Yövyimme lentokentän kupeessa ja söimme yhdessä illallista. Oli mukava tavata ja tutustua ennen varsinaista reissua Pariisiin. Ja meistä tulikin oikein hyvä ja tiivis porukka matkan aikana. Yksi suurimmista rikkauksista tällä matkalla olikin nämä uudet tuttavuudet.

Aikaisin tiistaina suuntasimme lentokentälle, jossa söimme aamiaisen ennen lentoa. Kööpenhaminasta matka Pariisiin oli vain parisen tuntia ja saavuimme sumuiseen ja harmaaseen Pariisiin aamupäivästä. Matka hotellille auton kyydissä kesti, niin kuin kaikki siirtymät... voisin sanoa, että onneksi ei tarvitse todennäköisesti koskaan ajaa itse autoa Pariisissa. Liikenne oli aikamoista.

Hotellille saavuttuamme se alkoi, nimittäin kohtelu, joka olisi kelvannut kelle tahansa Hollywood- tähdelle. Heti ovella saimme ruusut ja meidät saateltiin vastaanottoon, jossa saimme ihanat Longchampin varta vasten tätä matkaa varten tehdyt Le Pliage-laukut. Laukku oli ensimmäinen lahja, muttei suinkaan viimeinen. Lahjojen lisäksi valokuvaaja oli kaiken aikaa kuvaamassa meitä... ihan niin kuin paparazzi tähtiä konsanaan.

Pääsimme syömään lounasta, jonka jälkeen kävelimme upeaan huoneistoon, jossa meidät kaikki meikattiin ja laitettiin kuvauksia varten. Miestä otettiin yksilökuvat myöhemmin julkaistavaa reseptikirjaa varten. Tämän jälkeen meillä oli parisen tuntia vapaa-aikaa, jonka toki käytimme shoppailuun. Olihan hotellimme vieressä mm. Galeries Lafayett. Sain myös onneksi tehtyä täsmäiskun Ladureelle, josta matkaan lähti jo kauan himoitsemani avaimenperä.

Shoppailun jälkeen oli aika valmistautua illalliselle. Eikä mikä tahansa illallinen, vaan illallinen laivalla, joka parisen tuntia seilasi Seinellä. Laiva lähti matkaan aivan Eiffel-tornin kupeesta, joten saimme nähdä Eiffelin upeassa iltavalaistuksessaan. Laivalla ruoka oli erinomaista. Erityisesti jälkiruoka vei kielen mennessään. Myöhään emme illallisen jälkeen valvoneet, koska aamulla oli jälleen aikainen herätys.

Keskiviikkona aamiaisen jälkeen lähdimme hienossa autosaattueessa Ferrandiin. Ferrandissa saimme upeat varta vasten meille tehdyt kokinasut ja pääsimme kokkaamaan ammattilaiskeittiöön omat jälkiruokamme toisten maisteltaviksi. Ja kyllä lautaset aikamoista vauhtia tyhjenivätkin, kun muut pääsivät lusikan varteen kiinni. Ilman kommelluksia en selvinnyt omasta kokkailustani, mutta lopulta sain kelpo annoksen lautaselle aseteltua. Kun kelloon asetettiin tunti aikaa niin kyllähän siinä oman MasterChef kokemuksen pääsi kokemaan.

Lounaan jälkeen pääsimme sitten seuraamaan oppituntia eräältä Ferrandin opettajalta. Tätä olin odottanut paljon, mutta petyin hieman, kun hän näytti meille vain miten sokerista saa valmistettua koristeita. No mutta ehkä se kuitenkin jollain lailla vakuutti, koska tällä viikolla koristeiden tekoa oli pakko kokeilla kotona.

Tämän jälkeen oli aika sanoa hyvästit ihanalla henkilökunnalle, joka oli nähnyt todella suuren vaivan tämän matkan järjestelyissä ja matkata lentokentälle. Oma matkani jatkui tosin vielä päivällä, koska koneeni Pariisista Tukholmaan oli myöhässä, jonka vuoksi en ehtinyt jatkolennolle ja vietin yhden päivän sitten Arlandan kentällä ja sen lähistöllä hotellilla.

Kaiken kaikkiaan upea reissu, jota lämmöllä muistelen vielä kiikkustuolissa. Saimme kokea paljon sellaista, jota tavallinen tallaaja Suomesta ei muuten koskaan pääse kokemaan. Lopuksi haluan kiittää matkaseuraani, joka teki tästä matkasta omalla tavallaan vieläkin erityisemmän.

I want to thank my new friends and travel company for making this trip to Paris so special. So thank you Anne Berit, May-Britt, Charlotte, Rima and Casper!

1. Voi vitsi, kuulostaa ja näyttää tosi upealta reissulta! Ihanaa että olet päässyt kokemaan😊